John Maňana – 10 let na kajtu

Za 10 let „kajtové kariéry“ se toho stane už celkem dost. Maňana jezdí velmi intenzivně. Co vše se mu přihodilo, co ho baví a jaký byl průběh jeho kajtového vývoje? Vyzpovídali jsme ho!

Jak dlouho už kajtuješ? Kolik ti bylo let když si začal? 

Kajtuji už asi 10let. Bylo mi krásných 20let. 

Jak si se sportem začal?

Předtím byli nějaké pokusy o akrobacii s delta kajty, ale to byla celkem nuda. Tak jsem si v měřítku doma z bambusu a plachty vyrobil obřího akrobata, který měl docela tah a to byl asi první impuls k powerkitingu. Pár videí a článků o tom, co to vlastně je, pak si kamarád koupil starou montanu od HQ a už se to vezlo. Musel jsem to mít taky a dneska jsem za to rád.

Kolik hodin měsíčně / ročně (cca) kajtuješ?

Dříve jsem byl totální ortodoxkajter, který musel každý volný den být na větru. To bylo klidně 30hodin týdně čekání na poryv. Se Šévou jsme drhli kolečka co to šlo. Všechno šlo stranou, byla to závislost! Dneska už je to slabší, hlavně kvůli tomu, protože dobře vím, že se v bezvětří jezdit nedá a podmínky si spíš vybírám. Snažím se chodit na jistotu, ale dost mi to také kazí práce, kam snad musím jen když fouká. 😆 Na hodiny, ani dny bych to už raději nepočítal. Kajt prostě v mém životě ovlivňuje všechny dovolené, výlety atp. Bez draka ani ránu.

Jakou disciplínu máš nejraději a proč?

Nejraději mám snowkiting! Jednak miluji zimu/sníh, druhak si člověk užije terén, překážky, přírodu, může jet z bodu A do bodu B. Prozkoumávání neprozkoumaného, freeride a tuny prašanu.

Jaké další disciplíny jezdíš?

Vyrostl jsem jako landkiter na mountainboardu a toho se jen tak nevzdám, kitebuggy byla ze zvědavosti, tak jsem si ji vyrobil a když už to konečně makalo jak mělo, zjistil jsem, že to je kategorie pro důchodce a počkám s ní na stáří. 😄 Pak jsem se jednoho dne ocitl ve Wieku a zjistit že umím jezdit i na vodě. Takže se považuji za plnohodnotného allseason kajtera.

Jezdíš i závody? Jaké, proč? Uspěchy?

Snažím se účastnit českých závodu. Moje disciplína je Race, protože na freestyle jsem moc prkenej. Srdcovka landkitera je jasné MČR v Panenském Týnci, protože na závodění s mountainboardem na betonu potřebuješ koule, tím se dost lidí eliminuje a zůstane skvělá skvadra punkáčů. Samozřejmě snowrace jako byly Stormy, Moldava XC , pár jich odjetých mám, ale spíš to beru jako zpestření. Nějak jsem se jednou umístil druhý na MČR v landkitingu, když se to jelo na Smeťáku a pak taky druhrej na Moldavě.

Jaké jsou Tvoje nejoblíbenější lokace?

Tak tady na plné čáře vede Hardangervidda. Pak Krušné hory a náš oblíbený a zakázaný Olymp v Krkonoších.

Tvůj největší zážitek s drakem?

K největším zážitkům určitě patří výlety do bivaku v Norsku, který se dost perou o prvenství s výletem do bivaku na vodě ve Wieku. To byl nářez 😆. Nejsilnější zážitek je určitě můj průlet obytkou, kdy mě v hodně silném větru vzal drak na průlet přes pláž, zakončený v obytce. Tady byla spousta věcí špatně, ale přežil jsem.

Měl si někdy nějaké zranění? Jak k tomu došlo?

Nejhorší byl jen zlomený nos, kdy mě v mém kajterskem počátku katapultoval drak a při dopadu jsem nosem vyryl brázdu ve zmrzlém poli. Pak byly jen odřeniny a pohmožděniny postupně celého těla.

Máš raději komory nebo nafukovačky?

Mám raději komory. Protože jsem jezdil hlavně land a snow, kde foukačky dost trpí, byla komora jasná volba. Nakonec se mi i víc líbí, komory jsou prostě sexy, natož race žiletky, tomu se žádná fukna nevyrovná. Další dobrej důvod je absence pumpy, kterou sebou nerad vozím. Samo, že mám i fukny, ale poměr fukna/komora je v mém skládku 2:4.

Jaké značky draků si jezdil?

Jezdil jsem kde co, ale vlastnil jsem draky od značek Ozone, HQ, Nobile, Flysurfer, Aeros.

Co jezdíš nejraději za draka a proč?

Dneska mám nejraději Aeros Navy 8qm. Je prostě super zábavný s řízením přesným jak u céčka fukny. Když není tolik větru jde na řadu Aeros Compi 15qm k té bych jen dodal, že je to lokomotiva, hyjena kterou se musíš naučit, aby si z ní dostal maximum a to mě baví.

Proč jezdíš nyní na AEROS, co tě na značce zaujalo?

No, tak v první řadě je jezdím, protože jsi mi je nabídl. Poměr cena/výkon je ve srovnání s konkurencí velice zajímavý. Na značce mě zaujala historie křídel od aeros, ať už paraglidy, nebo rogala. Řekl jsem si, že tam chlapci ukrajinský už nějakej ten pátek vítr krotí, tak to asi bude fungovat, tak si to od lafouna koupim a uvidím. Další aspekt byl, že jsem to nikde neviděl a tím pádem jsem se mezi hejnem flysurferu cejtil jak pán.

Co si vše od AEROS jezdil a co se ti líbilo / nelíbilo nejvíce?

Foukačky: Cruisery, Explorery, tenkrát i nějakej pokus o céčko tuším že Tyrant se jmenoval. Komory: Compi, Navy, Gyro Nejvíce se mi líbí Compi a Navy, to jsou gladiátoři! Nelíbil se mi Cruiser 3, byl na mě takový měkký a pomalý na reakce. Ale na pohodové ježdění, sem tam skok byl ideální. Teď v batohu čeká na test nový Cruiser SR, od kterého si dost slibuji, tak čekám další přírůstek do kategorie lovely kites.

John Maňana - 10 let na kajtu 1

AEROS NAVY V03

Další generace velmi úspěšného modelu uzavřené komory od AEROS. Obrovský větrný rozsah, vyšší stabilita a obratnost než u staršího modelu NAVY. Perfektní drak jak do vody, tak na sníh nebo souš. Skutečný obojživelník s vysokým výkonnem a neskutečným větrným rozsahem.