Kitetrip MAROKO – Essaouira

Do Maroka jsme se vydali s KITEFORCE bandou poprvé už v roce 2010 v rámci expedice „Na kitebuggy po nejsušších místech planety“ a tehdy jsme projeli Maroko autem od severu k jihu a od západu k východu a nazpět, udělali jsme takový velký okruh Marokem se zastávkami v plánovaných kitebuggy lokalitách.

Letos na podzim, v mezisezóně, jsme se rozhodi navštívit Maroko znova. Tentokrát v rámci soustředění v kiteboardingu. Cílem je město Essaouira, která má 70 tis.obyvatel a je nejvyhledávanější kiterskou destinací v Maroku (jedinou lepší je 1200 km vzdálená Dakhla) a jejíž medina (staré město) je součástí UNESCO.

1 Dh (dirham) je v současnoti 2,7 Kč (tedy o 50 haléřů (20 %) více než v roce 2010!)

Letenky z Berlína do Marakéše se pořídili lehce nad 100 euro i s 20 kg bagáží a z Marakéše jsme po necelých čtyřech hodinách letu odjeli taxíkem do 170 km vzdálené Essaouiry. Tady jsme se z 1500 Dh dostali na 900 Dh, které jsme za cestu zaplatili za 4 lidi s plnou výbavou (2x kitebag, 3x velkej bágl, 3x malej bágl, 4 lidi). Jedeme starym „mafiozo“ merblem a cestou stavujeme na kafe za 10 Dh.

Cestou klábosíme s bídně anglicky mluvícím řidičem a později mu říkáme požadavky na bydlení (z Česka jsme neměli zařízeno nic, tak aby byla zábava až na místě). Tedy: blízko pláže, levný, pro 4 osoby, apartmán. Přijíždíme do Essaouira a po chvilce nabíráme nějakého místňáka, který nás doprovází za jinym místňákem. Smlouváme o ceně bytu, na který se jdu podívat. Byt je pěknej, velkej tak pro 7 lidí, koupelna, kuchyň, balkon s výhledem na pláž a cca 50m od pláže. Pecka! Ze 400 Dh za noc se dostávám na 300 Dh za noc na 14 dní, bereme. Vše vychází skvěle a první noc místo zevlingu na pláži rovnou spíme v bytě, paráda.

Ráno se probouzíme do slunného dne a od 11h začíná foukat. Počasí vyšlo úplně dokonale a ze 14ti dní foukalo na 9tky dní 10 a první den na 13tky. Jeden den jsme vynechali, protože jsme to už fyzicky nedávali. Na pláži potkáváme půlku světa a několik místních kiteškol včetně lokálů, kteří vesměs všichni učí. Kajtují tu i děti, no radost pohledět. Tady se musí rodit hvězdy, říkám si. Pláž je velmi široká, vhodná i na landkiting, odliv rovněž velmi široký a stačíš cca 150m do moře, pak už ne. Chodí perfektní vlny, které jsou každý den jinak vysoké i celkově jiné, protože tu je písčité dno. Občas je to parádní motokros a pěkně to kope.

Sedmý den půjčujeme v půjčovně starší Dacii za 250 Dh na 24h a jedeme na jih do Sidi Kouki, kde je nádherná „surf and kite“ beach a je to tam prakticky pouze jako základna pro surfaře a kajtery. Vlny jsou o dost větší než v Essaouira a celkově je to tedy zábavnější ale i náročnější. Dáme jídlo, cca hodinku a půl pojezdíme a jedeme ještě na sever nad Essaouira se podívat jak to tam vypadá. Vypadá to dobře. Krásné, široké a mělké pláže. Po cestě nám mimo několika psů skáče pod kola taky malej maročan, cca 10 let věku a chce něco, cokoliv. Bohužel nic nemáme. Tužky jsme nechali dvou fajnovejm, ale extra vtíravejm prodejcům v Sidi Kouki, kteří šli prej z Atlasu do Essaouira s brašnama plnejma berberských šperků. (V Maroku je zvykem starat se o chudé a dávat jim občasné dary. To je zde místo sociálního systému, který známe u nás v Česku. Proto žebráci na ulicích dostávají i od místních tu a tam nějakej drobák, nebo cigaretu a je dobré občas utrousit nějaký dirhámek, sluší se to tu).

Skoro každý den chodíme pro čerstvé ryby na molo, kde je trh s rybama a pro zeleninu do mediny. Zelenina je tu velmi levná, ostatní nikoliv. Vaříme si doma, občas jdeme na Keftu nebo Panniny s hranolkama a na kávičku do Le Murex, kde mají wifi. Pro ilustraci káva a čaj kolem 10 Dh, panniny s hranolkama kolem 35 Dh, čtvrtka kuřete s hranolky 30 Dh, kilo mandarinek 5 Dh, ryba 40 Dh, tuňák v konzervě 8 Dh, sardinky 7 Dh, chleba pita 1-2 Dh, voda 5L 12 Dh.

No a pak taky: „hallo my friend first time in Moroko?“, „jo ty nemáš brejle?, nechceš brejle, originál RayBan, Oklay za 300 Dh“. . .si se posral? kupuju nakonec za 50 Dh a v Sidi Kouki je jiný den měním (plus 50 Dh k tomu) za bezva berberskej náramek, kterej vlastně vůbec nepotřebuju narozdíl od brejlí, který už nemám, ale baví mě to. Pak mě svlíkaj z trika (plus 20 Dh k tomu) za šelámek (něco jako fajfka), to jsou fakt povedená dvojka, tito obchodníci.

V medině už se smlouvá málo a ne o mnoho. Essaouira je turisticky velmi navštěvovaná a místní to vědí a znají již možnosti turistů, proto je dobrý jim říct, že jsme „from Czechoslovakia“ a někteří si to spojí s „poor country“ a dají lepší cenu.

Další den, zase na devítky, chjo, musíme. Trenál. Progres má každý z nás, vždyť kdy jsme naposledy tak intenzivně jezdili?

Večer chodíme do mediny, která je jak velkej obchoďák, plná všeho na co si jen vzpomenete a ve které je zboží za miliardy (tuny koberců, kožených výrobků, oblečení tradičního i moderního, řemeslných výrobků, dorgerie, bižuterie, kovodělných výrobků, potravinových surovin, živývh slepic, ovoce a zeleniny, masa (nikoliv vepřové), nespočet kaváren, restaurací, hostelů a hotelů, cukráren, aj.). Nádherné, exotické, voňavé a čerstvé. Sem tam něco koupíme, jdeme na kávičku a sladkost a skoro pokaždé projdem nějakou novou, ještě neobjevenou uličkou. V medině potkáváme především Maročany a místní, kteří tu tráví čas a nakupují. Medina není dražší než krámy jinde, ale prodává se tu tak trochu „na ksicht“. Nás samozřejmě obíraj, jen trochu aby se neřeklo. Hašiš, nevím proč, nám nabízejí asi 20x denně a je vidět, že i toto je komodita vyhledávaná turisty. Takže aby nám nic nenabízeli musíme vypadat buď jak totálně vožralý, nebo jak bezdomovci, zfetovaní a nebo se koukat jen do země. Mikyze dokonce obviněj, že vypadá jak americkej herec. Všem říkáme, že jsme Češi a že jim rozhodně nedáme za to samé zboží ty samé peníze co Anglán, Němec nebo Frantík, ne ne ne. „Á Czechoslovakia“, pochopí a ví kam nás zařadit. Po chvilce smlouvání kroutí hlavou, „ti Češi, to je s váma těžký“, nechce jít už s cenou dolů. Námitky, že před deseti lety se tu teda smlouvala jiná liga nebere a se smíchem říká, že za deset let se toho hodně změnilo.

Maroko se dynamicky vyvíjí, je to vidět prakticky ve všech sférách. Ceny rostou, dostávají se na evropské ceny a turistický ruch kvete. Všude se staví nové apartmány a hotely. V centrech jezdí luxusní auta, stavby si zachovávají punc maghribu a všichni jsou milí a velmi přátelští. Inšalláh!

Neopreny Neil Pryde se vyznačují vysokou kvalitou a odolností. Jsou pohodlné a padnou velmi dobře na tělo.